joomla counter

Voor een boekbespreking

Op 24 juli 1963 ben ik geboren in Den Haag (Scheveningen), bijna aan het strand. Zoals je op het kinderfotootje kunt zien was ik al snel met potlood en papier in de weer. Na het VWO, waar ik tekenen als eindexamenvak koos, ben ik naar de Akademie voor Beeldende Vorming gegaan in Tilburg. Na mijn afstuderen huurde ik in een oud ziekenhuis een atelier en werkte daar dag en nacht aan mijn schilderijen voor een tentoonstelling in een galerie in Nijmegen. Het was wel een beetje stil, zo in je eentje de hele dag schilderen. Daarom besloot ik uiteindelijk om illustrator te worden. Je ontmoet redacteuren en vormgevers, je kunt kletsen met collega’s en je gaat af en toe op stap naar scholen en bibliotheken om over je werk te vertellen. Het halen van de deadline (het allerlaatste moment dat je je tekening kunt inleveren) is elke dag weer een avontuur.

In 1988 ben ik begonnen met illustreren, voor volwassenen en voor kinderen. Dat doe ik nog steeds met veel plezier. Voor verschillende uitgeverijen maak ik kinderboeken, ik werk voor tijdschriften en voor ontwerpbureau’s. Zij geven me opdrachten om tekeningen te maken voor jaarverslagen en brochures. Af en toe maak ik een illustratie voor de Volkskrant. Dat is spannend, want een tekening voor een krant moet vaak snel af zijn. De illustratie wordt per e-mail naar de redactie gestuurd en de volgende dag ligt de krant in de brievenbus met mijn tekening erin.

In 1995 leek het me leuk om les te gaan geven, op de Willem de Kooning academie in Rotterdam. In 2001 ben ik daar mee opgehouden omdat het steeds drukker werd, soms waren mijn tekeningen niet op tijd af. Ik miste de studenten wel en daarom ben ik in 2007 weer begonnen met lesgeven, zowel op de Willem de Kooning academie als soms als gastdocent op de TU in Delft. Ook reis ik langs scholen en bibliotheken om over mijn illustraties te vertellen. Het is fijn dat ik met kinderen in het hele land kan praten over mijn werk. Er komen regelmatig stagiaires langs, studenten van de kunstacademie die zelf ook illustrator willen worden. Een beetje lesgeven en heel veel tekenen is de mooiste combinatie die er is.

Ik woon in Rotterdam, vlak bij diergaarde Blijdorp. Mijn hobbies zijn lezen, naar de film en naar het theater gaan en sinds kort hebben mijn vriendin en ik een volkstuin. Vroeger tekende ik haast 7 dagen per week, maar gelukkig wissel ik dat nu af met onkruid wieden, spelen met Ruud en onze wonderhond Bella en lekker in de hangmat liggen. Met een glas witte wijn, mijn lievelingsdrank, of een boterham met ei, mijn lievelingseten. De laatste tijd ben ik ook helemaal dol op Sushi, dat zijn Japanse hapjes met rijst en vis. Mijn allergrootste wens was om een boek te maken met een door mijzelf geschreven verhaal er in. Gelukkig is die wens inmiddels in vervulling gegaan. Ik heb inmiddels 3 boekjes geschreven met allemaal echt gebeurde verhalen en ik begin de komende week aan een vierde boekje. Echt gebeurd en ook een klein beetje verzonnen...

Weten jullie zo genoeg? Veel plezier als je zelf gaat tekenen en succes met je boekbespreking!